A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: lang

Filename: inc/common.php

Line Number: 10

בית מורשה - מאמרים: פרשת השבוע - חגים ומועדים ט"ו בשבט: בין נטיעת עצים לאכילת פירות
דף הבית > מאמרים > פרשת השבוע > חגים ומועדים
מאמרים

בין נטיעת עצים לאכילת פירות /

הרב ד"ר בני לאו

 אם ננסה להתחקות אחר תולדותיו של ט"ו בשבט, נגלה כי בתנ"ך לא מוזכר כלל תאריך זה בתור יום מיוחד. לראשונה אנו נתקלים בט"ו בשבט בספרות חז"ל, כאשר המשנה במסכת ראש השנה מצביעה על תאריך זה בתור יום קובע ל"שנת מס". החקלאים היו נותנים מיסים מן היבול שבשדות וקבעו את יום ט"ו בשבט כ"ראש השנה לאילן" שפירושו יום קובע לקביעת גילו של העץ וחישוב שנת הפרי. מעבר לכך, לא היתה שום חגיגיות הקשורה לתאריך זה.

התפתחות מעניינת באופיו של ט"ו בשבט נעוצה בעולמם של המקובלים אשר פעלו בעיר צפת במאה ה – 16. החל מאז התאפיין יום ט"ו בשבט כיום שבו אוכלים מינים שונים של פירות. תלמידיו של המקובל הגדול, ר' יצחק לוריא (המכונה האר"י) קבעו "סדר ט"ו בשבט" (בדומה ל"ליל הסדר" בפסח). הטכס התמקד באכילת פירות, המסמלים עולמות שונים של ההתגלות האלוהית בעולם: פירות עם קליפה (תפוז, אגוז) – שייכים לעולם העשייה, פירות הנאכלים בקליפתם (תפוח, תמר) – שייכים לעולם היצירה ופירות הנאכלים בשלמותם (דבילה, צימוק) – שייכים לעולם הבריאה. בשנים האחרונות אנו עדים להתעוררות וחיפוש אחר רוחניות. כתוצאה מכך יש גל גדול של נגיעה בקבלה וסמליה, וכך מצא גם "סדר ט"ו בשבט" הקבלי מקום של כבוד, ונערך בקבוצות רבות, דתיות ושאינן דתיות.

לפני כמאה שנה קיבל החג תפנית נוספת, בעקבות התנועה הציונית. "ההסתדרות של המורים העבריים" קבעה את יום ט"ו בשבט כיום לנטיעת אילנות, מעשה המסמל יותר מכל דבר אחר את ההתקשרות של האומה לארצה. מאז הפך ט"ו בשבט המבטא את חיבור את העם לארצו. הרבה טכסי נטיעת עצים מתקיימים ברחבי הארץ וילדי ישראל יוצאים בהמוניהם לכסות חלקי ארץ בירוק. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבתחילת המאה ה – 21 יש בה יותר עצים משהיו בה בתחילת המאה ה- 20, וזאת רבות בזכות הנטיעות הנערכות מדי שנה בט"ו בשבט.
הקומה הרביעית של חג זה, ההולכת ונבנית בשנים האחרונות, קשורה לשמירת העולם ואיכות הסביבה. כיום, ט"ו בשבט הוא חג שבו משוחחים עם הילדים בבתי הספר על החשיבות של שמירת האקולוגיה והאיזון שבין הטכנולוגיה והטבע.

המדרש מספר: "בשעה שברא ה' את האדם הראשון נטלו והחזירו לפי כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשיי כמה משובחים המה! כל מה שבראתי בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך".

מדרש זה מבטא את הדרישה כלפי האדם לשמור על סביבתו הטבעית. כיום ניתן לראות כיצד הופך ט"ו בשבט למנוף חינוכי לשם העמקת המודעות האקולוגית שלנו ושל ילדינו, תוך יניקה ממקורות ישראל.