A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: lang

Filename: inc/common.php

Line Number: 10

בית מורשה - מאמרים: פרשת השבוע - ויקראכהנים וידעונים
דף הבית > מאמרים > פרשת השבוע > ויקרא
מאמרים

כהנים וידעונים /

הרב ד"ר יהודה ברנדס

העולם מלא חידות ומסתורין. האדם מבקש את דרכו בעולם ואינו יודע מה לפניו. בעבר נעזרו בנביאים ומכשפים, וכיום יש בידינו כל מיני תחליפים: אסטרולוגים ועתידנים, סוקרים וסטטיסטיקאים, מנתחי מערכות ומומחי תקשורת. "רנטגנים" ו"בבות".

שאול המלך, איש שנאמר עליו "משכמו ומעלה גבוה מכל העם", התגלה כאובד עצות נוכח מציאות של העלם והסתר. כאשר האתונות של אביו אבדו, ולא עלה בידו למוצאם, הלך בעצת נערו לשאול את שמואל הרואה היכן הם. התברר לו, שבעוד שהוא היה סבור למצוא אתונות – מצא מלוכה. באחרית ימיו, כאשר אינו יודע מה צופן בחובו עתיד המלחמה עם הפלשתים, חיפש בצר לו בעלת אוב שתעלה את שמואל כדי שיאמר לו מה תהיה אחריתו. זאת – אחרי שחיסל את כל האובות והידעונים מכל הארץ, כמצות התורה.
אם שאול המלך כך, שאר בני אדם על אחת כמה וכמה.

שאול המלך הוא דוגמה לשניות שבה נתונים בני אדם ביחסם אל האובות והידעונים, אלו שבעבר ותחליפיהם שבהווה. מצד אחד, הוא יודע היטב שעל פי צו התורה אסור לקיים אותם, אסור לשאול בעצתם, וכמלך, אסור לו להשאיר אותם פעילים ברחבי הארץ ומכשילים את הבריות. מצד שני, כאשר הוא ניצב נבוך ונואש מול שאלות הדורשות הכרעה, מבלי שיש לו מידע מספק כדי לקבל את ההחלטה, הוא עצמו נזקק להם.

אנו רואים תופעה דומה בימינו. אנשים "נאורים" ו"מודרניים", המאמינים במדע ומזלזלים במיסטיקה ומאגיה, משלמים הון רב לקוסמים מסוגים שונים, שאין להם ולא כלום עם דרך חייהם, אמונותיהם ודעותיהם. כדי שייעצו להם בענייני עסקים ובענייני פוליטיקה, בבעיות רפואיות ובבעיות בחיי המשפחה. השניות הזאת נובעת ממקום עמוק מאד בנפש האדם, ולכאורה אין לה פתרון...
 

פרשת קדושים מסתיימת באיסור אוב וידעוני: "ואיש או אשה כי יהיה בהם אוב או ידעוני מות יומתו באבן ירגמו אותם דמיהם בם", ופרשת אמור הסמוכה אחריה פותחת ב"אמור אל הכהנים בני אהרן לנפש לא יטמא בעמיו". המדרש מפרש את הסמיכות הזאת כהצעת תחליף: במקום לפנות אל האובות ואל הידעונים, יש לפנות אל הכהנים, משרתי ה':

"'וכי יאמרו אליכם, דרשו אל האובות ואל הידעונים המצפצפים והמהגים; הלא עם אל אלהיו ידרוש בעד החיים אל המתים" (ישעיה ח). אמר הקב"ה לישראל: אם יאמרו לכם העכו"ם הניחו אל האלהים שבשמים ודרשו אל האובות, אמרו להם: הלא עם אל אלהיו ידרוש... למה לנו להניח חי העולמים, וה' אלקים אמת הוא אלקים חיים ומלך עולם, ונדרוש אל המתים 'פה להם ולא ידברו עינים להם ולא יראו'" (תנחומא אמור, ב)
 

אדם אינו יודע מה שלפניו, ואינו יכול לדעת "מה יהיה". בעלי האוב והידעונים, המכשפים והקוסמים למיניהם, מגידי העתידות בפרוטה או בהון רב, לא יפתרו עבורו את המבוכה. הראשונים נחלקו, אם יש או אין ממש בקסמיהם. המחלוקת קיימת עד היום. יש אומרים שבאופן כללי, כל הרבנים מגלי העתידות ומחלקי הסגולות הם מאחזי עיניים, ויש אומרים שחלק מהם הם "אמיתיים". בכל אופן, מחלוקת עזה ניטשת כאשר מגיעים לבחון את אמינותו של פלוני או אלמוני. יש מחשיבים אותו ליודע-כל, ויש טוענים שהוא מאחז עיניים, שרלטן ורמאי. יש אומרים, שהיועצים הכלכליים, חברות המידרוג, ואשפי הבורסה, יודעים על מה הם מדברים, ואפשר ורצוי להעזר בתחזיותיהם, ויש אומרים, שהטלת מטבע יעילה באותה מידה לבירור השאלה האם הבורסה תעלה מחר או תרד.

התורה מנחה, שעדיף לא להזקק בכלל לדרך של ניחוש העתידות. אפילו לפנים בישראל, כשהיו נעזרים ברואים ובנביאי האמת, היתה בכך סכנה, שכן מי שהתרגל לתכנן את חייו בעזרת הנביא והרואה, בסופו של דבר נזקק גם לנביא השקר ולבעלת האוב.
 

המדרש אינו מציב את הניגוד הידוע מספרי הנבואה, בין נביא השקר לנביא האמת. הכהנים אינם מוצגים כנביאים, אלא כמורי התורה. "כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו".

מה מועילים הכהנים? חכמי התורה ושומרי הדעת?
הללו, אינם מתיימרים לדעת מה העתיד, הם אמורים להדריך את האדם לעשות את הדבר הנכון על פי התורה בנסיבות הקיימות ובמגבלות הידע הנתונות לו. לא מבקשים מן הכהן נבואה, לא מצפים ממנו לדעת "מה יהיה". השאלה המופנית אליו היא מה ראוי לעשות. והתשובה היא – לעשות את הדבר הראוי והנכון על פי התורה והחכמה, בלי לנסות לעסוק בניחושים. יועץ השקעות הגון אינו יכול לומר ללקוח מה יהיה מחר, אבל הוא אמור לייעץ לו כיצד לפזר את השקעותיו על מנת להשיג את הבטחון המירבי לכספו, לפי הצרכים המתאימים לו. רופא טוב אינו מבטיח מה תהיינה תוצאות הניתוח, הוא רק מסביר מהן הפרוצדורות הרפואיות העומדות לפני הפציינט, מה הסכנות ומה הסיכויים, ולכל היותר – על איזו דרך הוא ממליץ. הוא גם לא ימנע מן החולה לברר אצל אחרים, שמא יש להם עצה נוספת.

הדרך הזאת אינה מבטיחה הצלחה תמידית, היא ודאי לא מתיימר להבטיח שהתוצאות והעתידות יתנהלו כפי שאנחנו רוצים ומבקשים. היא רק משתדלת לעשות את המעשה הראוי והנכון בעיני ה'.