A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: lang

Filename: inc/common.php

Line Number: 10

בית מורשה - מאמרים: פרשת השבוע - ויקרא"ולא תקיא הארץ אתכם"
דף הבית > מאמרים > פרשת השבוע > ויקרא
מאמרים

פרשת אחרי- קדושים ולימי גאולה: "ולא תקיא הארץ אתכם" /

הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי

התורה מזהירה אותנו לגבי איסורי עריות ואיסורים נוספים, שהם מטמאים את הארץ, וכי אם נעבור חלילה על איסורים חמורים אלו ארץ ישראל תקיא אותנו. לארץ הזו יש היסטוריה מוכחת, היא כבר הקיאה את הגוי שהיה פה לפנינו. זו ארץ עם קיבה רגישה, כמו בן מלך שטועם אוכל שאינו ערב לחיכו (רש"י). על פניו, ההאנשה הזו של אדמת הארץ המציגה את האדמה כבעלת ערכים, היא דרך ספרותית להתריע על כך שהקב"ה עלול להגלות אותנו ממנה. משמעה של ההאנשה היא שירושת הארץ אינה לנצח. היא מותנית ותלויה בזכויותינו. היא תלויה באופן שבו נבחר לנהל את ענייני המדינה, ובאופן שבו נעצב את המרחב הציבורי. אם חלילה נסטה מאמות המידה הישרות שהתורה מתווה, עונשנו יהיה שנגלה מן הארץ.


אולם, באמת קשה לומר שזהו פשט הפסוקים. התורה מספרת במפורש שלפני שהגענו הארץ הקיאה את הגויים. גויים אשר לא צוו על כל האיסורים הנמנים בפרשה הזו ולכן, הושלכו מן הארץ לא כעונש אלא כתגובה טבעית, רפלקס הקאה. המסקנה העולה מכך שאנו אכן מדברים על טבע הארץ ממש.


הרד"ק הולך בדרך זו ואומר:
ירושלים הוא מקום הצדק והשלום לא יסבול עול וחמס ומעשה תועבה זמן ארוך, לפיכך מקיא החטאים היושבים בה. כמו שאמר ולא תקיא ... כי היא כנגד קו השוה ואוירה מזוג (רד"ק, בראשית יד, יח)


הרד"ק מסביר את הדברים כפשוטם: בארץ ישראל האוויר והאווירה הם כאלה שההתנהגות המתאימה וההולמת בה היא דרכי יושר. ארץ ישראל מהווה את המצע הגאוגרפי, הטופוגרפי והאקלימי הנכון והמתאים לקרבת ה' וסילוק עבודה זרה ועריות.


על מנת להסביר את הדברים נתחיל מן הדברים הפשוטים. עינינו הרואות שצבע העור, השיער והעיניים של האדם אינו תלוי רק בתורשה אלא גם בתנאי הסביבה בה הוא גדל. גם מימדיו של האדם מושפעים מתנאים אקלימיים. חוקרים מצביעים על כך שהתכונות המשותפות הללו נרכשות שלא במודע ונובעים מההסתגלות ביולוגית איטית המתרחשת לאורך שנים. נראה שבעולם ללא ייבוא וייצוא, ברמות המוכרות לנו היום, האדם אמור להיות ניזון ממה שארצו מצמיחה עבורו, וגם מבעלי החיים הנמצאים באיזורו באופן טבעי. יש לשער שתזונה מוגבלת כזו מתאימה אף היא לצרכים המדויקים של מי שחי באותו שטח וחבל ארץ גאוגרפי. ההזנה והסימביוזה שבין אדם למקום אינה פועלת רק בתחום המוחשי. כשמציצים אל בני תרבות אחרת, מגלים שלא רק המראה שלהם או המנהגים שלהם שונים, לרוב מגלים שיש להם גם תכונות יסודיות משותפות, וערכים שהם מכבדים ומבליטים. "האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו" (טשרניחובסקי).


מסתבר אם כן, שהמקום תובע מן האדם לא רק שינויים והתאמה חיצוניים ופיזיולוגיים. מזג האוויר, תקופות השנה, חושך ואור, הר או עמק, צפיפות או מרחב משפיעים גם על טבע האדם ועל מבנה אישיותו. מכך ניתן להסיק שגם התנועה ההפוכה קיימת. אצל בעלי חיים אנו רואים את התנועה ההפוכה בצורה ברורה יותר. דגים לא יצליחו לשרוד מחוץ למים, בגן חיות פוגשים פינגווינים בתוך מרחב קרח שמצננים במיוחד עבורם. אין לבעלי חיים אלו שום סיכוי לחיות בתנאים האקלימיים הרגילים של הארץ, ועבור בעלי חיים לא מבויתים צריכים לייצר באופן מלאכותי יער פראי. בסופו של דבר, האומללות ניכרת על בעלי החיים האלה, ככל שהמלאכותיות יותר ניכרת ההשפעות המזיקות מתרחבות: הם אינם מתרבים בצורה טבעית, תכונותיהם נפגעות והם לא שורדים לאורך שנים. גם מהגרים חווים את שינויי האקלים בצורה לא פשוטה לא רק מפני ההרגל אלא בעיקר מפני שגופם לא מותאם לתנאים החדשים. לפיכך עם ישראל בגלות הוא נטע זר שלא יצלח. ובפסוקים הללו התורה מבהירה שבשובנו ארצה יתברר שהארץ תובעת מאיתנו לא רק הסתגלות חיצונית לתנאיה. היא תובעת מאיתנו גם להתאים את תכונותינו והנהגותינו אליה. מה שנכון ביחס לחומר נכון גם ביחס לרוח.